Magyarországon a Magyar Vöröskereszt a legnagyobb önkéntes bázissal rendelkező civil szervezet. Önkénteseink megfogalmazott igénye, hogy hasznos tevékenységeket biztosítsunk számukra. Ahhoz, hogy a hivatásos állami szervekkel együtt tudjunk működni, az adott szervezeteknek kell feltárnunk erőforrásainkat és közösen kell meghatározni az önkéntesek szakmai, kiegészítő jellegű foglalkoztatásának lehetőségeit. A szakmai önkéntesség hatékony segítséget jelenthet a hivatásos szervek munkájában, mindeközben a tevékenységet ellátó önkéntes rengeteget fejlődhet szakmailag, megkaphatja a továbbtanuláshoz szükséges tapasztalati, pályaorientációs iránymutatást egyaránt.
Bármely karitatív szervezet működésének biztosításához óhatatlanul szükség van a további generációk kinevelésére, a fiatalok felkészítésére mind a professzionális, mind az önkéntes szférában. A Vöröskereszthez csatlakozó fiatalok és fiatal felnőttek sok esetben maradnak felnőtt, munkavállaló korukban a Vöröskereszt kötelékében munkatársként vagy önkéntesként.
Civilek a pályán...
Kórházba, szociális intézménybe kerülni nem kellemes. Betegágyhoz kötve, szeretteink és megszokott tárgyaink nélkül, önállóságunkban korlátozva élni mindig kényszer. Ám egy kicsivel több odafigyeléssel, törődéssel elviselhetőbbé tehető! Sajnos a túlterhelt egészségügyi és szociális intézményekben dolgozóknak erre már nem mindig marad erejük és idejük. 2011. az Önkéntesség Éve volt. Ezért is indítottuk útjára a Vöröskereszt önkéntes segítő/gondozó programját, azaz létrehoztuk a Vöröskeresztes Kórházi Önkéntes Csoportot.
Budapesten és az ország több pontján már évek óta sikeresen működik a Kórházi Önkéntes Segítő Szolgálat. A bevált jó példát és módszertant felhasználva mi Szolnokon és Karcagon továbbgondoltuk a programot. A megyei Vöröskereszt szervezett keretet biztosít azok számára, akik -önkéntes alapon, belső indíttatásra- valamilyen módon segíteni szeretnének a rövidebb-hosszabb kórházi vagy intézményi tartózkodásra kényszerülőknek, legyenek akár gyerekek, akár idős emberek.
Az önkéntes segítői tevékenység, a rövidebb-hosszabb ideig kórházi(intézményi) tartózkodásra kényszerülő (beteg) embertársainknak nyújt konkrét segítséget, lelki támaszt és személyes törődést.
Civil Mentorok
A Senior Mentor Program hazánkban-elsősorban külföldi minták nyomán- kísérleti jelleggel 2008. szeptemberében indult el két budapesti általános iskolában.
Megyei Szervezetünk a jól bevált gyakorlatot követve Szolnokon meghirdette Civil Mentor Programját, hogy az önkéntesek mentorként - teljesíthessenek szolgálatot a kihívásokkal küszködő általános iskolákban, hogy segítsék a gyerekeket az olvasás elsajátításban és magabiztosságuk növelésében, valamint azon készségek megszervezésében, melyek szükségesek a siker eléréséhez mind az iskolákban mind pedig az életben.
Ki lehet mentor?
Mindenki, aki kedvet, elkötelezettséget érez ahhoz, hogy fél/egy éven át segítsen a rábízott gyermekeknek. Rendszeresen meg kell jelennie a foglalkozásokon, együttműködnie az osztályfőnökökkel, részt kell vennie az esetmegbeszélő csoportgyűléseken.
Ki lehet pártfogolt?
Az az alsó tagozatos kisdiák, akit a programban részt vevő iskola tanárai kijelölnek, s akinek nincs más lehetősége a korrepetálásra. A szülő beleegyezése is feltétel. A gyermekek kiválasztására minden esetben a tanítók tesznek javaslatot és a szülők beleegyezését kérik.
Szükséglet:
Azok a diákok- akik az iskolai tanítás után három vagy négy órát egyedül töltenek-, sokkal nagyobb valószínűséggel teljesítenek rosszul tanulmányaikban, lesznek depressziósok, és jelenik meg életükben a stressz. Az iskolai mentor programokban résztvevő diákok jobb jegyeket szereznek, nagyobb arányban készítik el a házi feladatokat, és kevesebbet hiányoznak az iskolából.
A legtöbb mentor nem az iskolai feladatok megoldására törekszik, hanem az ismeretek új környezetbe, új feladatba történő áthelyezését tartja elsődlegesnek. Ennek megfelelően játékos eszközöket visznek a foglalkozásra pl. marokkó, dobókocka, babzsák, domborzati térkép, mesekönyv, elbeszélés stb.
Összegezve:
A Civil Mentor Program növeli a diákok teljesítményét, önbizalmát, és segíti az iskolákat, hogy munkájukban még sikeresebbek legyenek, valamint fokozza a programban részt vevő felnőttek jól-létét. A program magyarországi tapasztalatai azt mutatják, remek lehetőség a társadalmi jó teremtésére, a generációk közötti párbeszédre.